Insulinooporność – talerz przyjazny insulinoopornym

Kiedy dowiadujesz się, że masz insulinooporność to od razu pojawiają się pytania: to co ja mam jeść? Jak jeść? Ile jeść?

Od lekarza specjalisty zdarza się, że usłyszmy: jedz mniej, jedz z niskim IG, stosuj dietę cukrzycową i na tym często się temat kończy. Zaczyna się pojawiać mętlik w głowie.

Z pomocą przychodzi talerz przyjazny insulinoopornym ?

Dzięki takiej kompozycji składników na talerzu łatwiej będzie kontrolować indeks glikemiczny a nawet ładunek glikemiczny całego posiłku.

Połowę talerza czyli 1/2 powinny stanowić warzywa nieskrobiowe, tutaj też mogą pojawić się owoce ale zdecydowanie powinny przeważać warzywa takie jak: Wasze ulubione sałaty, pomidor, pomidor koktajlowy, ogórek zielony, rzodkiewka, papryka, cukinia, marchew surowa, kapusty, owoce jagodowe – truskawki, borówki, maliny, jeżyny, jagody ale oczywiście praktycznie wszystkie owoce w dozwolonej ilości – indeks i ładunek glikemiczny całego posiłku

Ok. 1/4 talerza powinny stanowić węglowodany złożone, produkty pełnoziarniste, warzywa skrobiowe: jak kasze, ryże – ryż basmati jasny i pełnoziarnisty, ryż pełnoziarnisty, dziki, czerwony, makarony pełnoziarniste, durum i durum pełnoziarniste, makaron gryczany, płatki owsiane, orkiszowe, żytnie. Bardzo dobrym produktem będzie także makaron z ciecierzycy, z groszku, z czerwonej soczewicy, który będzie także źródłem białka. Także warzywa takie jak ziemniaki, bataty, buraki – tak, nie trzeba w IO eliminować ziemniaków ?

Ok. 1/4 powinny stanowić dobre źródła pełnowartościowego białka jak dobrej jakości mięso, ryby, produkty nabiałowe, jaja, nasiona roślin strączkowych.

Dodatkowo powinny znaleźć się na talerzu źródła dobrych tłuszczów jak oliwy, oleje, nasiona – chia, siemię lniane, pestki słonecznika, pestki dyni, orzechy.

Nie można także zapominać o odpowiedniej ilości nawodnienia – ok. 2-2,5 l wody dziennie – może być gazowana jeśli nie występują problemy z żołądkiem.

Talerz wielkości talerza śniadaniowego, średnica ok. 20 cm.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *